středa 30. listopadu 2016

Hovězí guláš


Hovězí guláš

Hovězí guláš je nejlepší pěkně odleželý a to aspoň dva dny! Všechny chutě se propojí a tím zajistí ten pravý požitek... :)
 
1kg hovězí kližky
cca 5 větších cibulí (cibule by měla být stejně velká hromádka jako masa)
2 lžíce sladké mleté papriky (kdo má rád, skombinuje s pálivou paprikou)
2 stroužky česneku
hovězí vývar
sádlo (olej)
kmín
sůl
pepř
mouka
(feferonka)

K servírování
cibule na kolečka
chléb

Omyté a osušené maso nakrájejte na kostky. Cibuli oloupejte a nakrájejte nahrubo. Ve větším hrnci rozehřejte olej a přidejte cibuli, na mírném ohni ji pozvolna restujte, dokud z ní nebude hnědá, hustá kaše, to může trvat i přes 30 minut, občas promíchejte a podlévejte olejem, cibule nesmí v oleji plavat. Zvyšte teplotu a přidejte maso, to ze všech stran nechte zatáhnout, přidejte mletou papriku a nechte pár sekund zapražit a podlijte vývarem. Maso by mělo být zcela ponořené, vývaru (vody) můžete dát trochu více, záleží na vás, kolik chcete mít šťávy. Osolte, opepřete a přidejte kmín. Přiklopte poklicí a pozvolna duste do změknutí. Může to trvat hodinu, hodinu a půl, možná i déle, záleží na masu. Tlakový hrnec vám podstatně zkrátí dobu vaření, ale pokud nechvátáte, dejte si na čas a duste jen pod poklicí.
Když je maso měkké, vyjměte ho z hrnce a dejte bokem. Tím zamezíte, aby se maso rozpadlo. V miste si rozmíchejte zhruba dvě lžíce mouky v trošce vody. Měla by vzniknout hustá záklechtka, však ale tekoucí. Guláš přiveďte k varu a za stálého míchání postupně vlijte záklechtku. Guláš během míchání houstne, tak si sami zvolíte, jak hustý ho chcete mít. Když je dostatečně hustý, necháte ho ještě 10 minut provařit, tím se vyvaří chuť mouky a guláš bude chutnat je po cibuli, masu a paprice.
Pokud máte rádi ostřejší, neváhejte přidat kousek chilli papričky a dát guláši trochu říz.
Když je guláš provařený, dochuťte ho prolisovaným česnekem. Vypněte sporák a vraťte maso zpátky do hrnce.
Servírujte s cibulí a chlebem, kdo má rád, může si dát kynutý knedlík.

Doba přípravy: cca 2h
Počet porcí: asi 6
 

3 komentáře:

  1. Klasický poctivý recept na hovězí guláš :) Jen s tou paprikou se to nesmí moc přehánět nebo se může stát, že výsledek bude chuťově příliš nasládlý.

    OdpovědětVymazat
  2. Klasický poctivý guláš. Za mě skvělá volba ve všední den i jako víkendový oběd. :) Teď si říkám, že jsem ho doma dlouho nedělal, tak na něj nejspíš o víkendu dojde. Mám doma docela dost papriky i cibule. :) Ostatně o tom, že guláš je moje oblíbené jídlo svědčí i kotlík, který mám vytetovaný na ruce. Ale bylo docela šupa najít někoho, kdo mi podobnou blbost namaluje. Nakonec jsem ale googlil Praha tetování a našel jsem týpka, který byl střelený podobně jako já. :D

    OdpovědětVymazat